:به آقای منصور

با توجه به طولانی بودن مطلبم ، و دلایل کوچک دیگربه جای کامنت گذاشتن به یادداشت " توهین به گیلانیان" و یا وبلاگ خود آقای منصور نظرم رو درباره ء یادداشت و فایل صوتی شون که به لطف مطلب "توهین به گیلکان" ازش مطلع شدم اینجا می نویسم. تآکید می کنم که مطلبم خطاب به آقای منصور است:
آقای منصور ، زبانی که آن را به سخره گرفته اید زبان پدر و مادر من است. مادر من با لهجه ای شبیه همان کاراکتر طنز شما صحبت می کند. مادر بزرگم نیز. بسیاری از دوستانم نیز. بسیاری از بزرگان گیلک نیز.
آقای منصور ، زبانی که آن را به سخره گرفته اید ، زبان لالایی ها و حماسه های سرزمین مااست. زبان مویه های ماست. زبانی است که من و دوستان و همکارانم برای حفظش و آموختنش مشتاقانه تلاش می کنیم. و از فکر و وقت و درس و کار و گاهاً اعصابمان مایه می گذاریم . به طور خلاصه به آن عشق می ورزیم. به آن احترام می گذاریم.
احساس نمی کنید علایق یک عده ، هویت یک عده ، اهداف یک عده و خصوصیات یک عده بازیچه ء مناسبی برای بازیهای اینترنتی نیست؟
متأسفم که زبان ترانه های محبوبم ، و زبان مردم کوچه و خیابانی که اهل آنم ابزاری است در دعواهای بی ارزش (تکرار می کنم بی ارزش) اینترنتی و رو کم کنی های مشمئز کننده. متآسفم که توهین به افراد و زبان تمسخر و تحقیر اینقدر شایع شده . وقتی به فردی توهین می کنیم و حقوق فردی اش را نقض می کنیم راهمان به سوی توهین به جمع هموارتر می شود. آن وقت راحت تر به جمع توهین می کنیم وحقوقش را ندیده می گیریم. نه مگر جمع تشکیل شده از همان افراد است؟ ( قصد دفاع از کوروش ضیابری را ندارم ، چرا که رفتارش مورد پسندم نیست و اگربر فرض محال هم باشد وظیفهء وکالتش بر عهده ء من نیست!!! همینطور دادستان هم نیستم و اصولاً قاضی و دادستان به درد بخوری نمی باشم!پس کوروش و مسائلش را کنار می گذارم)
اما افتخارات گیلان.... آقای منصور افتخارات و نوابغ گیلان قابل طرح نیست. که به مبارزات و خون ها می رسد. به کسانی که گاه حتی تکرار نامشان ممنوع است. احساس نمی کنید در این غوغای طنزهای کوچک اینترنتی بازیچه کردن این یک قلم دیگر به دور از انصاف است؟ آیا حق نداریم دلگیر شویم؟ حق نداریم اندکی بدبین شویم؟
و اما شما را متهم نمی کنم. چون گره این مشکل را می بینم. اقوام ایرانی نیاز به قوانینی دارند که از هویت و حقوقشان دفاع کند و فرهنگشان را حمایت کند. قوانینی که در عرصه ء بین المللی مطرح و پذیرفته شده است.
اما در کشور ما این قوانین یا اساساً موجود نیستند . و یا زیر خروار ها خاک ِ تعمد مدفون شده اند.
تا وقتی ارزش و جایگاه فرهنگ ها و اقوام تعریف نشده و مورد حمایت قرارنگرفته چنین پیامد هایی کاملاً طبیعی است. چه به صورت اشتباه ناآگاهانه ء مانا و فوران اعتراض های سرکوب شده ء هم وطنان ترک ،
و چه به صورت کاراکتر های گیلک زبان که اندکی از جدیت سریالهای وزین صدا و سیما می کاهند. تا حامی مطمئنی نداریم وضع همین است که می بینیم. و چه چیز جز قانون در یک جامعه حامی فرد و جامعه است؟
طرف ما شما نیستید.هر چند از توهینتان شاکی هستیم اما نمی توانیم کسی را مجبور کنیم به ما احترام بگذارد .(خصوصاً ما که خود نیز به خود احترامی نمی گذاریم) شما هم مثل دیگران . مگر کم شده که چون منی به جوک ترکی و لری بخندد و یا آنرا تکرار کند؟ پس در برابر طنز توهین آمیز شما هم تلخ می خندیم! و بر خود نیز هم می خندیم.

4 comments:

Anonymous

عزیزم زبان گیلکی وجود نداره! گیلکی " گویش " محسوب می شه

سارا

خوشحال میشم دلیلی بیارید که ادعاتون رو ثابت کنه
به بیان دیگر گیلکی کدام خصوصیت یک زبان رو نداره که بر اون اساس شما وجود چنین زبانی رو انکار می کنید؟

Anonymous

نمی دونم سارا جان چند سالته ولی در کتاب زبان فارسی دبیرستان درباره ی "زبان" "گویش" و "لهجه" و تفاوت های بین اون به خوبی توضیح داده شده. البته ببخش که حضور ذهن ندارم و دقیقاً نمی دونم کتاب سال چندم دبیرستان بوده ولی می تونی اینو به عنوان یک دوست با اطمینان از من بپذیری که گیلکی گویش محسوب می شه و ترکی و ارمنی و عربی زبان و در مقابل کردی و لری "گویش" هستند.

Anonymous

:D
دهم تیر سال 64 به دنیا اومدم و الان دقیقاً بیست و یک سال و سه ماه و 2 روزمه.
والله من زیاد با کتابهای دبیرستان حال نمی کردم چون کلاً غلط زیاد داشت. مخصوصاً سر مصدق که میرسیدم خیلی قاط میزدم. از این جهت بود که بعد از قبولی در کنکور همه رو یک جا به اولین نون خشکی ِ موجود فروختم و الان هم ندارمشون .
خب تو هم میتونی به عنوان یه دوست (که اسم و رسمش هم مشخصه) با اطمینان از من بپذیری که گیلکی زبان محسوب میشه. و ضریب اطمینان هم بیشتره. چون من منبعم کتب دبیرستان نیست. کتابهای مرجع و صحبت های اساتید زبان شناسیه!
ولی راه دیگرش اینه که شما که ادعا کردید گیلکی زبان نیست دلایلتون رو بگید . وگرنه ادعاتون نمی تونه درست باشه. درباره ء نظریات جدیدتون که درباره ء زبان کردی و لری بیان کردید هم والله نمی دونم چی بگم. فقط میتونم چند تا علامت تعجب بزارم!!!!!و بگم اینا رو هم اگه می تونید اثبات کنید. همین جوری که نمیشه حرف زد ! آخه یه دلیلی ، منطقی ، فکری ، چیزی باید پشتش باشه!انصافاً نمیدونید کردی زبانه؟ کردها که دیگه زبانشون خودش 4 تا گویش اصلی و خیلی هم گویش فرعی داره! هیچ می دونید چی می فرمایید؟