دردها و مردها

«دردهای بزرگ، مردهای بزرگ می زایند و مردهای بزرگ دردهای بزرگ می خواهند.»
جمله ای بود از «ژان پل سارتر» فیلسوف نامدار فرانسوی قرن 20 که از بزرگان مکتب فلسفی «اگزیستانسیالیسم» هم به شمار می یاد. حتی اگه از شخصیت علمی گوینده این جمله چشم پوشی کنیم، با کمی دقت متوجه میشیم که جمله زیبا و عمیقیه. این رو هم اضافه کنم که احتمالاً در اینجا «مرد» مجاز از «انسان» است، همانطور که عباراتی همچون Man در انگلیسی فقط به جنسیت اشاره نداشته و بسیاری از اوقات منظور از آن نوع بشر است. اینو گفتم که خانوما خرده نگیرند!

5 comments:

Anonymous

"هر چه بردن بار عمل دشوارتر ،شادی من بیشتر ، زیرا آزادی من همان است "

ژان پل سارتر.

سارتر یکی از تاثیر گذارترین اگزیستانسیالیست ها است. که البته جنبه ء سوسیالیستیش هم خیلی قوی است و سعی در تکامل نظرات مارکس داشته.چیزی که اون رو در نظر من قابل احترام می کنه وارد کردن واژگان احساسی و به رسمیت شناختن احساس در فلسفه اش است. و دیگر اینکه پیش سارتر هیچ عذر و بهانه ای نداریم ! چون محکوم به آزادی هستیم.

Anonymous

khosh-halam ke dar in blog ba hamsha-hrian aziz va doost dashtani khodam ashna shodam

Anonymous

khosh-halam ke dar in blog ba hamshahrian gilak khodam ashna shodam

Unknown

من هم می خواهم عضو وبلاگ گیلانیان شوم .

Anonymous

سلام ... اما خب میدانید که در زبانهای غربی (لاتین و ژرمنی) از
man
human
و ... و... برای انسان استفاده میشود، بخاطر اینکه در زمانهای قدیم فقط مرد (سفید) را انسان میدانستند :-)