تولد وبلاگهای پارسی گرامی باد


« وبلاگ (Weblog) صفحه‌اي است كه داراي محتويات گوناگون در مورد موضاعات مختلف است. و بلاگ (Blog) مخفف وبلاگ است كه وقتي در جايگاه فعل قرار مي‌گيرد، به معناي پست كردن پيغام به وبلاگ مي‌باشد. »
اين جملات، ترجمه اولين تعريفي است كه من از بلاگ خواندم، كه در كنار آشنايي با «سردبير:خودم» در ترغيبم به بلاگ‌نويسي بسيار موثر بود.
تاريخ دقيقش را بخاطر ندارم، اما اواخر سال 81 يا اوايل سال 82، نخستين وبلاگم را با نام «ققنوس» در پرشين‌بلاگ به ثبت رساندم. ماهها با آن سرگرم شدم و تجارب زيادي از بلاگ‌نويسي بدست آوردم. ولي با اين حال، اين، آن چيزي نبود كه من مي‌خواستم! پس از حذف اين وبلاگ، در پي راه اندازي وبلاگ بهتري برآمدم و تحت تاثير «وب‌نوشت» ابطحي، «وب‌نوشته» را در پرشين بلاگ و بعدها در بلاگر راه انداختم.
اسم تكراري و ارسال دير به دير پستها مرا بر آن داشت كه وب‌نوشته را نيز حذف كنم و بر آن باشم كه وبلاگ‌نويسي را حرفه‌اي‌تر دنبال نمايم.
قبل از هر چيز به دنبال اسم منحصر به فردي گشتم. و بالاخره پس از هفته‌ها پويش به كمك موتورهاي جستجو، تركيب منحصربفرد «بلاگ‌نوشت» را انتخاب كردم و در بلاگر به ثبت رساندم.
از اول دسامبر 2004 رسماً در «بلاگ‌نوشت» شروع به ارسال پست كردم، و خوب يا بد، تا امروز در آن به نوشتن ادامه دادم. حالا، «بلاگ‌نوشت» جزئي از من است، و پر بيراه نيست اگر آنرا دوست‌داشتني‌ترين جزء زندگيم بنامم. جزئي كه در آن من كاملاً خودم هستم، به دور از هر نقاب و پرده‌اي.
بلاگر را هرگز فراموش نخواهم كرد. با وجود كثرت كاربرانش از سرتاسر جهان، سرويس قابل قبولي ارائه مي‌دهد كه بسيار قابل تقدير است. حدود يكسال و هشت ماه، بلاگر ميزبان بلاگ‌نوشتهايم بود و حالا به لطف آقاي محسن پويا كه دامنه BlogNevesht.com را در اختيارم قرار دادند و شركت طرح وب كه زحمت هاستينگ اين وبلاگ را بر عهده گرفتند، و نرم‌افزار ورد‌پرس كه مديريت محتواي وبلاگ توسط آن انجام خواهد گرفت، به اينجا نقل مكان نمودم تا به اميد خدا از اين پس فراغ‌بالتر و جدي‌تر بتوانم به اين «خانه خود بودن» برسم.
و اما به وبلاگ بسيار علاقمندم و وبلاگ‌نويسان را بسيار دوست مي‌دارم. گرچه شايد خودم وبلاگ‌نويس خوبي نباشم. لذا تصميم گرفتم كه در سالروز تولد وبلاگ فارسي به خانه جديد نقل مكان كنم تا ضمن ابراز علاقه نسبت به اين پديده، ارادت خود را نسبت به وبلاگ‌نويسان فارسي‌زبان به اثبات برسانم.
ضمن تبريك پنجمين سالروز تولّد وبلاگستان پارسي، از امروز «بلاگ‌نوشت» رسماً اينجاست!

2 comments:

Ali Yousefi

man ham be nobeye khodam sadegh jan ham be to va ham be tamamiye bachehaye weblognevis tabrik migam . ya hagh

گيلانيان

تذکر
دوستان عزیز در صورتی که به زبان فارسی پیغامهای خود را نگذارنند
وبا استفاده از حروف لاتین مبادرت به نوشتن فارسی بپردازند
با کمال پوزش و احترام کامنتشان و یا پستشان حذف خواهد شد ..
امیدوارم بتوانیم با سعی و کوشش خود برای حفظ ارزشهای ایرانی و گیلانیمان
در انجام این عمل کوشا باشیم
با احترام
گیلانیان