گيله‌وا شؤ

تالار بتهوون خانه‌ی هنرمندان تهران، پنج‌شنبه 21 تير، شاهد برگزاری يکی ديگر از شب‌های ادبی و فرهنگی بود که چندی ست به همت مجله‌ی بخارا برگزار می‌شود و اين‌بار نوبت مجله‌ی گيله‌وا بود که پانزده ساله‌گی را تمام کرده و پای به شانزده‌ساله‌گی گذاشته است.

مراسم با 20 دقيقه ديرکرد و در ساعت 17:20 با نمايش فيلمی از پوسترهای شب‌های برگزار شده‌ی بخارا و سپس سخنان مختصر و شمرده‌ی علی دهباشی، مديرمسئول و سردبير مجله‌ی بخارا آغاز شد.

کم‌کم تالار بتهوون که گويا گنجايش 250 نفر را داشت پر شد و در ميانه‌های برنامه، جمعی از علاقه‌مندان مجبور شدند که در کنار ديوار يا در محوطه‌ی ورودی سالن بايستند.

پس از سخنان علی دهباشی، فيلم مستندی درباره‌ی گيله‌وا و به کارگردانی آرش يزدانی به نمايش درآمد. در اين فيلم چندی از فعالان عرصه‌ی ادب و فرهنگ گيلان از گيله‌وا و مديرمسئول آن، پوراحمد جکتاجی می‌گفتند. چهره‌هايی چون فريدون نوزاد، شمس لنگرودی، دکتر بهمن مشفقی، فريدون پوررضا، احمد آشورپور و ناصر مسعودی و... در اين فيلم به بيان تلخ و شيرين گيله‌وا پرداختند.

پس از پايان پخش فيلم، دکتر محمد روشن به پشت تريبون رفت تا نخستين سخنران جلسه باشد.

سيروس علی‌نژاد و هوشنگ عباسی دو سخنران بعدی برنامه بودند. سيروس علی‌نژاد در صحبت‌های خود به بيان تطبيقی وضعيت روزنامه‌نگاری در کشورهای توسعه‌يافته و توسعه‌نيافته پرداخت و هوشنگ عباسی نيز پيام خانه‌ی فرهنگ گيلان را خواند.

دکتر منوچهر پارسادوست نيز در سخنانش، با بيان تصويری خاطره‌انگيز از رشت قديم و به ويژه مدرسه‌ی شاهپور، به وضع گيلان امروز رسيده و با مقايسه‌ای اجمالی، بر وضعيت ناگوار گيلان معاصر افسوس خورد. آخرين سخنران برنامه نيز فرامرز طالبی بود.

در پايان، محمدتقی پوراحمد جکتاجی، بنيان‌گزار و مديرمسئول گيله‌وا به پشت تريبون رفت و طی سخنانی، هم از گذشته‌ی گيله‌وا گفت و هم از وضع فعلی ان و هم از بانيان اين شب و اين مراسم سپاس‌گزاری نمود.

در حين برنامه، علی دهباشی به عنوان مجری اصلی برنامه، پيام‌ها و نامه‌های افرادی را که موفق به حضور در برنامه نشده بودند را می‌خواند. هم‌چنين چهره‌های آشنايی را می‌شد در جمع حاضران ديد.

حامد فومنی از جمله حاظران اين برنامه بود.

همين‌طور پروفسور شاپور رواسانی.

پروفسور برومبرژه، رييس انجمن دوستی فرانسه در ايران نيز در اين جلسه حضور داشت.

دو دختر و يک پسر پوراحمد جکتاجی نيز از ديگر حاضران بنامه بودند که در اين سفر پدر را همراهی کردند.

محمد طياری (نوينده مجموعه داستان کوتاه پيله‌برفی سال) و محمدحسن جهری (نويسنده‌ی مجموعه داستان کوتاه بنفشه‌گول) نيز در جلسه حضور داشتند که در عکس با يک صندلی فاصله و در يک رديف نشسته‌اند.


پايان‌بخش برنامه، اجرای موسيقی گيلکی با پيانونوازی برديا صدرنوری و صدای سيدحسين مظفری بود که با اجرای قطعه‌هايی خاطره‌انگيز فضای سالن را دگرگون نمودند.



گزارش از: امين حسن‌پور

عکس‌ها از نيما فريد مجتهدی

پيوند:

گزارش راديو زمانه از اين شب

گزارش تادانه (يوسف عليخانی) از اين شب

گزارش وبلاگ خانه‌ی فرهنگ گيلان از اين شب