اعتراف به یک اشتباه احتمالی

در پست قبلی در مورد جبر و اختیار صحبت از اصل عدم قطعیت کردم و بسیاری از مباحث رو بر اساس اون استوار کردم. امروز در جایی خوندم که «عدم قطعیت خاصیت ذاتی طبیعت است، نه عدم توانایی ما در مشاهده. طبیعت ذاتاً بر پایه تصادف و احتمال بنا شده.»؛ اما من تا به امروز فکر می کردم که عدم قطعیت تنها اشاره به عدم توانایی ما در مشاهده دقیق داره. جناب آلبرت اینشتین هم اعتقاد داشت که طبیعت به صورت ذاتی مبتنی بر تصادف نیست (یعنی اصل عدم قطعیت رو به این شکل که امروز خوندم نپذیرفت). جمله ی معروف او یعنی «خدا جهان را با تاس اداره نمی کند» هم اشاره به همین موضوع داره. اما ظاهراً فعلاً طرفداران اصل عدم قطعیت از طرفداران دیدگاه پروفسور اینشتین جلو هستند.
در هر حال اگر اصل عدم قطعیت اینی باشه که امروز خوندم و صادق هم باشه، استدلال های قبلی من در زمینه جبر و اختیار غیر منطقی خواهد بود. شاید پس از تحقیقات بیشتر مجدداً در این باره مطلب نوشتم.

7 comments:

Ali Yousefi

kojaiin doostan . chera ozv e jadidi nadarim?!

Anonymous

حرکت خوبی برای جمع کردن وبلاگ های گیلانی شروع کرده اید. من هم عضو جدید!

Anonymous

دوستان عزيز سلام! جمع گيلاني ها هر جا و هر طور كه باشد مغتنم است چرا كه گيلاني ها اصولا زياد اهل بده بستان ِ تيمي و جمعي نيستند. به هر حال من تبريك مي گويم جمعتان را. سايت ادبي هنري ِ چي چي لاس از رشت به روز مي شود

Anonymous

من خوب متوجه نشدم كه اينجا چه جوريه...يعني بلاگرهاي گيلاني بيان اينجا عضو بشن و واسه اينجا مطلب بنويسن؟...بيشتر توضيح بديد...موفق باشيد ..ما دوتا هم گيلاني هستيم..

Anonymous

چيزی که من هم درباره اصل عدم قطعيت خوندم که ابته در اصل متعلق به «هايزنبرگ» هست، معطوف به شناخت ما از جهانه. يعنی يک ذره، مطمئنا سرعت و مکان مخصوص به خودش رو داره. اما اين‌که ما بتونيم هر دوی اين پارامترها رو به طور دقيق بدونيم، طبق اين اصل غير ممکنه.
اما اون بحثی که می‌گه «جهان بر پايه احتمال و تصادف بنا شده» و مخالفت انشتين با اون، بحثی مجزاست.
(خودمونيما، تو هم چه بحث‌های فلسفی راه می‌اندازی!!! )

Anonymous

سلام هم شهری تبادل لینک می کنی؟
خبرم کن...
www.sheroverha.blogfa.com

Anonymous

سلام هم شهری تبادل لینک می کنی خبرم کن...
www.sheroverha.blogfa.com