اولین همایش زبان های مادری در دوم اسفند 1385 در تالار حکمت دانشکده انسانی برگزار می شود.
همه زبان های موجود در کشور حق دارند که زمانی رابرای ارائه مطالب داشته باشند. این دیگر بستگی به متکلمان آنها دارد که چقدر درباره زبانشان حرف گفتنی داشته باشند.
شرکت در همایش برای عموم آزاد است و معاونت فرهنگی دانشگاه پذیرای طرح های افراد و گروه هاست. در گفتگویی که با دوست خوبم راحله علیزاده داشتم ایشون فرمودند که کانون گیلان شناسی هم قراره کارشناس و یا یکی از اهالی ادب گیلان رو برای سخنرانی معرفی کنه. ایشون که دبیر فعلی کانون گیلان شناسی دانشگاه گیلان هستند از هر طرح و ایده ای در جهت اجرا در مراسم استقبال کردند. البته فعلا در فصل امتحانات هستیم و بچه های کانون هم به طبع مثل همه درگیر درس ها! پس فعالیت جدی برای این مراسم بیشتر به بهمن ماه می افتد .
من خودم با توجه به تسلطی که از آقای پورهادی می بینم و با در نظر گرفتن کتابشون که خودش میزان اطلاعات و زحماتشون در زمینه دستور زبان رو مشخص می کنه ایشون روپیشنهاد می کنم. .
پیشنهاد های ماهان روهم مطرح کردم که مورد استقبال قرار گرفت. فکر می کنم با تلاش همگانی بشه کار خوبی انجام داد. نکته جالب این مراسم حضور همه زبان ها در کنار همدیگر است. من به شخصه در تلاشم درباره حقوق اقوام و حق تدریس زبان و به رسمیت شناختن اون یه چیزی تنظیم کنم. همین طور خیلی دوست دارم زبان گیلکی در این مراسم خودش را طوری مطرح کنه که مشخص بشه متکلمانش از موضع سنتی" که زبان ما بهترین است " فاصله دارند. اونها به حضور در کنار دیگران ، حقوق مناسب ، و تنوع فرهنگی فکر می کنند.
ماهان خان ، پیشنهاد می کنم در مورد ویکی پدیا و یا موضوع جدیدی که احیاناً به ذهن شما و رفقات می رسه جدی فکر کنید و در یک کلمه خودتون را آماده کنید. من فکر می کنم حضور فعالین بیشتر هم به نفع زبان ماست.
کلام آخر: از دوستان می خوام در فرصت امتحانات !!! به این موضوع فکر کنند و توی همین وبلاگ نظراتشون رو بگذارند تا سر آخر با یک نتیجه گیری خوب یک همایش خوب داشته باشیم.

2 comments:

گيلانيان

خانم سارا
چنانکه پیشتر اعلام کردم
برگزاری جلاسات ماهانه شعر و یا ادبیات گیلکی در پال تاک می تواند کمک شایانی برای زنده نگه داشتن فرهنگ این مرز و بوم کند
امیدوارم نظر بنده مقبول دوستان بیافتد
با احترام ومهر
گیلانیان

Anonymous

AminSanaei
ایمیل من :
mahanghani@yahoo.com
البته من حتمالن قبلن با این ایمیل عضو بلاگر شدم.